PRISTAGARE POLHEMSPRISET 2025
Mats Karlsson
Prisas för innovationer inom internetuppkoppling i kollektivtrafiken

Polhemspriset 2025 tilldelas Mats Karlsson för innovationer inom internetuppkoppling i kollektivtrafiken.
Mats Karlsson tilldelas Polhemspriset 2025 för sitt avgörande bidrag till utvecklingen av internetuppkoppling i kollektivtrafiken. Hans uppfinningar har förändrat vardagen för miljontals resenärer världen över.
Med över 30 patent och erkännande från både bransch och samarbetspartners är Mats Karlssons insats ett föredöme för svensk ingenjörskonst och ett tydligt exempel på hur teknik kan förbättra människors vardag. Hans innovationer gör det möjligt för tåg, bussar och spårvagnar att fungera som rullande datacenter med högpresterande internetanslutning, även vid höga hastigheter och i områden med svag täckning.
– Mats Karlssons tekniska lösningar har skapat nya möjligheter för människor världen över att leva smartare, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Uppkoppling som håller
I dag förväntar sig många att kunna arbeta när de reser, men för att det ska fungera krävs stabil internetanslutning på till exempel tåg. Att få tillförlitlig uppkoppling på ett framrusande tåg är ingen enkel uppgift. Tågets metallomslutning gör att radiosignaler har svårt att ta sig igenom konstruktionen, vilket leder till att uppkopplingen försämras eller försvinner helt. Vartefter att tåget rör sig framåt behöver nätbyten ske sömlöst utan att kontakten tappas.
Från idé till världsledande företag
Mats Karlsson studerade vid Chalmers tekniska högskola och tog sig tidigt an utmaningen. Han utvecklade ett kommunikationssystem med ett flertal länkar till cellulära nät eller satelliter som förbättrade tillförlitligheten utan att kostnaden för den överförda datamängden ökade. Det blev starten för företaget Icomera som han grundade tillsammans med tre andra och som i dag är världsledande inom uppkoppling för kollektivtrafik.
Genom att placera antenner på utsidan av tåget, koppla dem till en router med flera modem och skapa ett wifi-nätverk med accesspunkter i varje vagn lyckades Mats Karlsson och hans team skapa en uppkoppling som fungerar även i höga hastigheter.
Men det handlar inte bara om passagerarnas internetanvändning. Uppkopplingen gör det möjligt för tågen att kommunicera med omvärlden, skicka driftdata och ge reseinformation i realtid. Tekniken bidrar även indirekt till ökad hållbarhet genom att göra kollektivtrafik till ett mer attraktivt alternativ.
Ett erkännande för många års arbete
– Jag är glad, stolt och förvånad eftersom tanken om ett pris aldrig har slagit mig, säger Mats Karlsson. Jag ser det som ett erkännande för många års hårt arbete.
Huvudkontoret för Icomera AB ligger i Göteborg och Mats Karlsson är fortfarande kvar som teknisk chef, CTO. Icomera är numera ett dotterbolag till Equans, som i sin tur ägs av den franska industrikoncernen Bouygues.
Tekniken har fått global spridning och används i dag i över 28 000 fordon i 30 länder. Det handlar till exempel om nästan all passagerartrafik i Storbritannien, Deutsche Bahns höghastighetståg, italienska TrenItalia, SJ i Sverige, Amtrak i USA, SNCF i Frankrike och ViaRail i Kanada. Förra året skrev Icomera avtal med amerikanska SpaceX Starlink om att nyttja deras satelliter för anslutning.
Om priset
Sveriges Ingenjörer delar varje år ut Polhemspriset – Sveriges äldsta tekniska utmärkelse. Priset instiftades 1876 och nästa år firar Polhemspriset 150-årsjubileum.
Priset består av en Polhemsmedalj i guld samt 250 000 kronor. Polhemspriset delas ut för teknisk innovation på hög nivå eller för en genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig.
Bland tidigare Polhemspristagare finns Baltzar von Platen och Carl Munters för kylskåpet (1925), Håkan Lans för färggrafik och transponder för positioneringssystem med GPS (1995), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013), Ludvig Strigeus för tekniken bakom Spotify (2020) samt Christopher Ahlberg och Staffan Truvé för cyberskyddet Recorded Future (2023).